• Tanne van de Kreeke

Moeite met de zomertijd?

Bijgewerkt: 18 jun 2018


Dit weekend is de zomertijd weer in gegaan.


Wist je dat dit gepaard gaat met een grotere toename van hartinfarcten en auto-ongelukken? Blijkbaar heeft dat ene uurtje een groter effect op onze biologische klok dan je op het eerste zicht zou denken.


Als jij net als ik een avondmens bent, kun je de eerste week na het ingaan van de zomertijd meer last hebben van vermoeidheid, concentratiestoornissen en stress. Op zich is dit ook wel logisch, je valt ’s avonds niet zo makkelijk in slaap en je moet ’s ochtends een uur eerder uit bed. Gemiddeld slapen avondmensen tijdens de zomertijd 74 minuten minder dan tijdens de wintertijd!


Het is dus zaak je slaapritme zo snel mogelijk weer te herstellen zodat je weer aan je optimale hoeveelheid slaap komt. In mijn gratis e-book “van uitgeblust naar uitgerust” ga ik uitgebreid in op het belang van slaap en tips voor een goede nachtrust.


Aanvullend geef ik hier voor ons nachtbrakers met een mini-jetlag nog drie aanvullende tips:


1. Neem melatonine een uur voordat je in slaap wilt vallen.


Een bewezen hulp bij jetlag en piloten zweren erbij, dus waarom zou je het bij deze mini-jetlag niet ook inzetten? Melatonine is het stofje dat je aanmaakt als het donker wordt en dat je lichaam het signaal geeft dat het tijd is om in te slapen. Omdat je nu een uur eerder naar bed moet dan je gewend bent, loopt de aanmaak van melatonine door het lichaam achterop en heb je moeite met inslapen. Een paar dagen je lichaam een handje helpen kan zeker geen kwaad.


2. Drink na 15u geen koffie meer


Ik weet het, net deze dagen heb je “echt je koffie nodig om 16u ’s middags”!!! Weersta echter de drang (of hou jezelf voor de gek met cafeïne-vrije koffie;-), want niet ieder lijf is in staat om cafeïne snel af te breken en misschien ben jij wel die persoon die er meer als 12 uur over doet. De cafeïne is in dat geval niet uitgewerkt op het moment dat je naar bed gaat en zal je dus weer langer wakker houden dan je wilt.


3. Ga ’s ochtends meteen naar buiten.


Daglicht stopt de aanmaak van melatonine en zorgt er letterlijk voor dat je wakker wordt. Geef je lichaam dus duidelijk het signaal dat de dag begonnen is en zoek zo snel mogelijk daglicht op. Als je daar meteen een ochtendwandelingetje van maakt (en ja, om 8u ’s ochtends mag die wandeling best uitkomen bij je favoriete koffie-bar) sla je twee vliegen in 1 klap en heb je meteen je dagelijkse portie beweging binnen.


Doe jezelf en de wereld dus een plezier en streef deze week naar minder auto-ongelukken en hartinfarcten. Met deze tips slaap je in no time weer als een roosje!


Is een gebrek aan energie en constante moeheid, slaaptekort en gebrek aan creativiteit en inspiratie, sowieso iets waar je vaker last van hebt? Kijk dan snel in mijn e-book en ik zorg dat je weer uitgerust in plaats van uitgeblust de lente tegemoet gaat!




54 keer bekeken

CONTACT

T +32 499 710490

E info@mintandmind.be

W www.mintandmind.be

 

  • LinkedIn - White Circle
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2018 by Mint & Mind BVBA      PRIVACY POLICY