• Tanne van de Kreeke

Gezond eten- de basis. Deel 2: de voorbereiding

Bijgewerkt: 26 mrt 2019



Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: gezond eten valt of staat met een goede voorbereiding!


Nadat ik in deel 1 van deze serie al heb gesproken over het nut van een goed gevulde voorraadkast, wil ik je dit keer wat tips geven over hoe je op een snelle en makkelijke manier gezonde maaltijden op tafel kunt krijgen. Ik zal je hiervoor meenemen door mijn eigen wekelijks proces van planning, boodschappen en voorbereiden.


1. Mealplanning


Iedere week probeer ik op een rustig moment een planning te maken voor de volgende week en plan dan meteen de maaltijden in die we willen eten. Hierbij een paar tips:

  • houd rekening met naschoolse activiteiten. Is het spitsuur rond etenstijd, plan dan voor die dag een overschotel in die je overdag of de vorige avond al kunt voorbereiden.

  • houd een lijstje bij de hand met "succesmaaltijden". De meeste van ons hebben maar een rotatie van 10-15 maaltijden die steeds terugkomen. Is niks mis mee, dus als je die al naast je hebt liggen, heb je zo voor 2 weken je eten ingepland.

  • Plan eventueel vaste dagen voor vis, vlees, pasta, ovenschotel, restjes,...dat maakt het plannen makkelijker.

  • Plan de hele week hetzelfde ontbijt en dezelfde lunch, en wissel dat wekelijks af.

  • Maak meteen na het plannen je boodschappenlijstje en zorg dat je in een keer voor de hele week alles in huis haalt


2. Makkelijk boodschappen doen


Als je je boodschappenlijstje klaar hebt, kun je twee dingen doen. Je gaat lekker ouderwets zelf naar de supermarkt, of, iets moderner tegenwoordig: je bestelt je boodschappen online. Online boodschappen bestellen heeft voor ons echt een verschil gemaakt. Ik kan nu 's avonds aan de keukentafel mijn bestelling ingeven en de volgende dag op weg naar school, hockey- of tennisclub, haal ik de boodschappen af op de door mij aangegeven plaats. Geen gesleep meer met kinderen door een overvolle supermarkt en beter voor de lijn en portemonnee omdat de impulsaankopen beperkt blijven:-)

Online bestellen is onder andere mogelijk bij de Jumbo, Albert Heijn en Carrefour.

In sommige regio's worden de boodschappen ook aan huis geleverd, maar waar ik woon helaas nog niet.

3. Foodprep


Eenmaal alles in huis, bedenk dan wat je alvast kunt voorbereiden.

Zelf maken we altijd een ontbijtgerecht klaar dat we een paar dagen kunnen opwarmen. Een paar gekookte eitjes zijn ook altijd zo op, en iedere avond zetten we de salade voor de lunch kant en klaar in de koelkast.

Het voorbereiden van maaltijden op deze manier kost je even tijd, maar ik beloof je dat de tijdwinst en rust die je behaalt op andere momenten, het meer dan waard is!


4. Bonustip


Als het echt heel druk is en zelfs mijn wekelijks planmoment er bij in schiet, zet ik de joker in: de maaltijdbox!. Kant-en-klare boxen met alle ingrediënten die je nodig hebt om snel een lekkere en voedzame maaltijd op tafel te zetten, en ze worden nog aan huis geleverd ook.

We hebben hier in ons gezin al HelloFresh en de Allerhande Box getest, en beide zijn goedgekeurd. Probeer ze dus zeker eens uit.


Een gezond basisvoedingpatroon geeft je meer energie en is een van de vijf pijlers waarop mijn adviezen gebaseerd zijn. Wil je mijn andere vier pijlers ontdekken? Vraag dan hier mijn e-book aan met 5 tips voor meer energie.










51 keer bekeken

CONTACT

T +32 499 710490

E info@mintandmind.be

W www.mintandmind.be

 

  • LinkedIn - White Circle
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2018 by Mint & Mind BVBA      PRIVACY POLICY