• Tanne van de Kreeke

Gezond eten- de basis Deel 1: een gezonde voorraadkast



Wel vlees, geen vlees, wel granen, geen granen, glutenvrij, paleo, vegan of toch maar pegan???? Weet jij het nog?


Over gezond eten zijn al duizenden boeken volgeschreven en honderden onderzoeken naar gedaan en toch komen we er maar niet uit met zijn allen.


Wat is nu gezond eten?


De verwarring ontstaat volgens mij door drie dingen:


1. Er is geen eensluidende definitie over wat “gezond eten” is.


Wat maakt eten “gezond”? Hier heeft iedereen toch vaak een ander idee over. Zeker omdat ik merk dat de term “gezond eten” vaak gelijkgesteld wordt met “afvallen”. "Is dit gezond?", vragen ze mij dan. Maar eigenlijk willen ze weten “val ik hier van af?”. Dit is echter niet hetzelfde!

Van gezond eten val je niet per se af, en afvallen kun je ook door ongezond te eten. Dus stel ik je hierbij de vraag: wil je gezond eten? Of wil je afvallen? Of wil je afvallen door gezond te eten;-)? Let dus goed op wat je doelen zijn als je informatie zoekt naar gezond eten.


Voor mij betekent gezond eten dat ik er niet ziek van wordt (omdat ik er bijvoorbeeld niet tegen kan), dat het op lange termijn beschermt tegen ziekten, en dat ik me er goed en energiek door voel.


2. Ieder lichaam is uniek


Wat goed is voor de een, hoeft niet per se goed te zijn voor een ander. Heel veel mensen zijn bijvoorbeeld overgevoelig voor granen, vis, noten,…Op zich is er niks mis met deze voedingsmiddelen en zijn ze zeker niet ongezond. Maar als je er niet tegen kunt, zijn ze dus niet goed voor jou. Hoe kun je dit weten? Experimenteren! Geen enkele test kan vertellen wat jou lichaam je vertelt. Door bewust met voeding om te gaan en te luisteren naar de signalen die je lichaam geeft, kun jij ontdekken welk eetpatroon voor jou lichaam het beste is.


3. Iedereen gaat meteen de diepte in en vergeet de basis


Volgens de een mag je geen nachtschade planten eten, volgens een ander mag je geen water drinken zonder dat er keltisch zeezout bij hebt gedaan, en zo slingeren er nog wel honderden “adviezen” rond op het wereldwijde web. Op zich zal er ook aan deze adviezen niet al te veel op aan te merken zijn en misschien hebben ze zelfs wel een wetenschappelijke grondslag, maar dit soort adviezen noem ik specialisaties en gaan voorbij aan de basis. Eerst moet het basis eetpatroon op orde zijn. En als er daarna nog verdieping en verbetering nodig is, kun je gaan verfijnen en experimenteren. Het heeft namelijk niet zoveel zin om liters water met zeezout te drinken, terwijl je eetpatroon voor de rest bestaat uit afhaalmaaltijden en frisdrank.



Wat is dan de basis?


Voor de basis keer ik altijd terug naar het boek van Michael Pollan “Een pleidooi voor echt eten”.

Nadat onderzoeksjournalist Michael Pollan de hele geschiedenis van de industrialisering van de voedingsindustrie heeft onderzocht, komt hij tot een duidelijke conclusie:

“EET ECHT ETEN, VOORAL PLANTEN, NIET TE VEEL”


Maak het jezelf niet te moeilijk door je te verliezen in al de voeding theorieën maar begin bij het begin:


Zorg dat je “echt eten” eet, dit wil zeggen zo onbewerkt mogelijk, met zo min mogelijk ingrediënten en in een vorm die je overgrootmoeder nog als voedsel zou herkennen.

Eet dan vooral planten: groenten, fruit en peulvruchten

En eet niet teveel.


Al de rest zijn details, upgrades, specialisaties, die best nuttig en helpend kunnen zijn om bepaalde klachten te verhelpen, maar zorg eerst en vooral dat de basis goed zit. En ik wil je uitdagen eens heel kritisch naar die basis te kijken.

Om je te helpen de basis neer te zetten, heb ik een handige voorraadkast checklist bijgevoegd. Als je deze basis voedingsmiddelen in huis haalt, hoef je dit alleen nog maar aan te vullen met verse groenten, fruit, vlees en vis, en je hebt alles in huis om gezonde maaltijden te bereiden.




In deel 2 van deze blogserie zal ik een aantal tips met je delen om makkelijk je maaltijden in te plannen en snel boodschappen te doen.


Een gezond basisvoedingpatroon geeft je meer energie en is een van de vijf pijlers waarop mijn adviezen gebaseerd zijn. Wil je mijn andere vier pijlers ontdekken? Vraag dan hier mijn e-book aan met 5 tips voor meer energie.




0 keer bekeken

CONTACT

T +32 499 710490

E info@mintandmind.be

W www.mintandmind.be

 

  • LinkedIn - White Circle
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2018 by Mint & Mind BVBA      PRIVACY POLICY