• Tanne van de Kreeke

4 VERRASSENDE REDENEN WAAROM JE ALTIJD MOE BENT



Leef en eet je gezond, sport je veel en doe je aan yoga om je gezond en fit te voelen, maar heeft het niet het gewenste resultaat? Dan zou het kunnen dat juist een aantal van je “gezonde” gewoontes je energieniveau ondermijnen.

Hierbij 4 “gezonde” doch potentieel “ongezonde” gewoontes onder de loep:


BOOTCAMP

Intensieve bootcampachtige hoog intensieve sportsessies zijn een van de beste manieren om je lichaam letterlijk en figuurlijk uit te putten.

Maar raar genoeg voelt het op dat moment niet zo. Sterker nog, je zult op dit moment al wel in jezelf gemompeld hebben dat je juist tijdens en na een heerlijke doorbeuk sportsessie energie voor 10 hebt.

De reden voor deze (tijdelijke) boost is dat je met zo een intensieve sportsessie een grote stressreactie in je lichaam opwekt. En het is door deze stressreactie dat je lichaam allerlei chemische stoffen gaat vrijgeven waardoor je je euforisch voelt, minder snel pijn voelt, je grenzen kunt verleggen en meer energie hebt. Op zich prima dus, zij het dat je lichaam is gebouwd om slechts hele korte intensieve momenten van stress te ervaren. Daarna moet het kunnen rusten en recupereren. En wat gebeurt er tijdens dit recuperatieproces? Je wordt moe. En wat doe je vervolgens? Juist, je gaat weer sporten voor meer energie. En zo blijf je constant je lichaam belasten met stress. En is de uitdrukking dat sporten verslavend werkt, zelfs gewoon een biologische gegeven geworden. Je bent letterlijk verslaafd geworden aan intensieve sportsessies omdat je lichaam niet meer op eigen kracht kan functioneren zonder dat het een constante boost krijgt vanuit je stresssysteem.

Tel daarbij op dat juist de hoog intensieve sporten een grote aantrekkingkracht hebben op mensen die in hun dagelijkse leven en carriere ook graag “knallen”. Want zeg nou zelf, wat is er lekkerder dan na een drukke dag nog even het hoofd helemaal leegmaken met een intensieve sportsessie?

Je lichaam krijgt daardoor echter de ene stressreactie na de andere over zich heen (zowel tijdens je werkdag als tijdens het sporten) en krijgt geen tijd om te recuperen. Lijkt wellicht onschuldig op korte termijn, maar op lange termijn ga je er geheid de gevolgen van ondervinden.

Merk je dus dat je steeds minder snel herstelt, sneller verlangt naar je “shot” energie, minder presteert en je ronduit gewoon steeds vermoeider voelt, doe dan eens een tijd een stapje terug.


POWER- EN HOTYOGA

Voor intensieve yogavormen zoals power yoga, Ashtanga yoga en hot yoga geldt precies hetzelfde als met intensieve bootcampen.

Het ontspannen, fitte en euforische gevoel wordt veroorzaakt door de stressreactie die de hoge temperatuur en de hoge intensiteit van de bewegingen in je lichaam opwekt.

Het is ook niet voor niks dat er een aantal jaren geleden grote ophef ontstond in je yogawereld toen onderzoeksjournalist William Broad na het schrijven van zijn boek “the science of yoga” uitriep: ”yoga can wreck your body”.

Maar Broad heeft gelijk en als yogadocente geef ik dat ook grif toe. Met de commercialisering van yoga zijn er steeds meer vormen opgedoken die ver af staan van het oorspronkelijke doel, namelijk ontspanning en recuperatie van het lichaam en die meer en meer de plaats zijn gaan innemen van intensieve sportsessies. Vaak worden deze vormen geleid door “gurus” wiens aanhangers klakkeloos opvolgen wat er gedoceerd wordt. En studenten lopen tijdens de lessen het gevaar dat ze over hun grenzen heen gaan.

“No pain, no gain” is een term waarmee in veel yogazalen helaas nog vaak gegooid wordt.

Ook hier gedlt dus: ben je bewust van het gevaar van verlaving en blessueres die op de loer liggen als je keer op keer je grenzen gaat overschrijden. Leer weer te luisteren naar je lichaam en als je instinctief voelt dat iets niet goed voelt, doe het dan ook niet.

Doe eens een stapje terug en probeer eens andere vormen van yoga zoals Strala Yoga, yin yoga en hatha yoga. Wellicht in eerste instantie te rustig voor je ambitieuze brein, maar als je het een tijdje de kans geeft, zul je merken dat je op langere termijn een groter voordeel zoals meer energie en creativiteit zult ervaren.



EEN SLAAPMUTSJE

Een glaasje wijn voor het slapengaan. Niks wat je na een lange werkdag sneller ontspant en helpt om in slaap te vallen.

Ook deze effecten zijn echter maar schone schijn en slechts van korte duur.

Allereerst zal het ontspannende effect steeds later pas intreden en je zult dus steeds meer glaasjes wijn nodig hebben om het gewenste effect te kunnen ervaren.

Daarnaast helpt alcohol wel bij het inslapen maar verstoort het de rest van de slaapcyclus. Je slaap zal dus minder diep zijn en je zult er minder van herstellen met alle vermoeiende gevolgen van dien.


SCROLLEN IN BED

Nog even een rondje social media voordat je je telefoon weglegt, wie doet het niet. Lijkt

in eerste instanie onschuldig en werkt ontspannend.

Toch heeft ook deze “ontspannende” gewoonte weer een verstorend effect op je slaapcyclus. Het blauwe licht dat je telefoon (of ipad en laptop) uitstraalt zorgt er namelijk voor dat je productie van melatonine (het hormoon dat je slaperig maakt) verstoord wordt. Je zult dus minder snel in slaap vallen en minder diep slapen.


WAT HELPT DAN WEL?

Mijn 5 beste en eenvoudigste tips om je vermoeidheid te verjagen en snel meer energie te krijgen schreef ik neer in dit GRATIS E-BOOK.

Download het hier en je kunt meteen aan de slag!



0 keer bekeken

CONTACT

T +32 499 710490

E info@mintandmind.be

W www.mintandmind.be

 

  • LinkedIn - White Circle
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2018 by Mint & Mind BVBA      PRIVACY POLICY